آرتروز زانوها و جدید ترین درمانهای غیر جراحی

آرتروز زانوها و جدیدترین درمانهای غیرجراحی

آرتروز بیماری فرسایش و تخریب غضروف های مفصلی است که از دوره میانسالی به تدریج آغاز میشود و بیشتر در مفاصل پرکار و تحمل کننده وزن مانند زانو روی میدهد. در این بیماری، سطح غضروف مفصلی ناهموار شده و درنتیجه در هنگام حرکت، احساس ساییدگی، خشکی، محدودیت حرکتی و از همه مهمتر درد ایجاد میشود.
انواع درمانها برای آرتروز زانوها عبارتند از:
۱- مصرف مسکن های رایج مانند بروفن، دیکلوفناک و … برای کاهش درد
۲- فیزیوتراپی برای بهبود حرکت
۳- تزریق های داخل مفصل زانو مانند هیالورونیک اسید (که عموما به آن ژل گفته میشود) و PRP (که همان پلاسما و پلاکت خون است)
۴- جراحی تعویض مفصل زانو (که آخرین درمان و درمان مراحل بسیار پیشرفته و شدید است)

جدیدترین، موثرترین و کم عارضه ترین درمان که در همه درجات آرتروز زانو قابل انجام است و نتایج خوبی به همراه دارد، تزریق پلاسما و اوزون (PRP + OZONE) است. در این روش درمانی در حدود ۲۵ میلی لیتر خون از بیمار گرفته میشود و مستقیما وارد کیسه یا لوله فرآوری پلاسما و پلاکت وارد میشود. سپس با سانتریفیوژ، پلاسما و پلاکت خون جداسازی و تصفیه میشوند و در شرایط کاملا استریل، پلاسما و پلاکت در سرنگ استریل مخصوص تزریق PRP آماده تزریق میشوند. سپس مقدار مورد نیاز از گاز اوزون با حجم و غلظت مناسب با شرایط بیمار تهیه میشود، پوست روی زانو کاملا استریل و بیحس میشود؛ نخست تزریق پلاسما و پلاکت انجام میشود و از طریق همان سوزن، گاز اوزون آماده شده هم تزریق میشود. در پایان پوست محل تزریق با پانسمان استریل پوشانده شده و بیمار به آهستگی حرکات زانو را برای پخش شدن یکنواخت پلاسما و اوزون در همه سطح مفصل آغاز میکند و پس از چند دقیقه راه میافتد و میتواند با پای خود کلینیک درد را ترک کند.
بسته به شدت آرتروز ممکن است در ابتدا نیاز به انجام ۱ تا ۳ نوبت تزریق به فواصل ۱ ماهه باشد و پس از آن نیز هر سال یک نوبت تکرار میشود.